Friday, March 2, 2007

Learning from the masters

YiRu 回應說
要我分享看看
形成一篇文章的過程
那我就來野人獻曝一下

我想 這一切都是從模仿練習開始
記得剛來美國的時候
由於已經在台灣念碩士
覺得對這個領域也有一些瞭解
所以 常常覺得自己有新的idea

那時 常常跟三老闆討論
他總是很鼓勵我
讓我覺得這些idea有發展的空間
但是 說真的
第一年並沒有任何真正的突破
很多問題或想法 可能只能解決到一半
或是 並不是什麼真的很有價值的想法

後來才開始
好像新的、值得發表的idea
才變得比較容易產生 也好像成熟一些

換句話說
會變成跟人家討論 就可以有新的想法 新的文章
我覺得這是在我好像真的很懂得一套想法以後(那怕只有一小點)
於是去看世界
就會發現 ㄟ 這事情好像不是這樣解釋的喔

現在回頭看
那一年 三老闆耐心的陪我討論
指點我看這看那
算是 讓我對這個領域 真正熟悉吧
真的 現在看起來 那時候自以為的創新
很多真的也不是什麼創新:P

就像 前面這張圖一樣
(CREDIT: © DAVE BARTRUFF/CORBIS)
總是要把舊有的技法磨練好
才有辦法創新
這張圖是引自 推薦Evolutionary Dynamics的nature文章
他裡面說到自己學模式的經驗

"When my own research on the sex ratios of fig wasps led me to some very abstract but powerful models on the evolution of sex ratios, I set out my own course for learning how to understand biological theory and how to make models. I decided to find a master work and to copy from it each day until the strokes seemed natural, and I could then modulate the technique to my own ends. Each day, I started with a blank piece of paper and tried to recreate the master work. I chose as my target W. D. Hamilton's famous model on sex ratio evolution in which males competed against their brothers in the mating arena. This was, perhaps, a lucky choice, because Hamilton's work easily satisfies Hardy's dictum for significance: no model has taught us more about the evolution of cooperation and competition and about how to formulate models that illuminate evolutionary process and can be tested empirically."

值得大家參考

1 comment:

  1. 謝謝分享

    真希望自己能夠快點有那種idea滿地跑的快樂:)

    我要加油了!

    Yiru

    ReplyDelete